Centrálny depozitár cenných papierov SR, a.s. (CDCP) začal s procesom digitalizácie služieb pre emitentov cenných papierov. Začiatkom tohto roka CDCP spustil online portál, prostredníctvom ktorého môžu emitenti komplexne vybaviť požiadavky na služby CDCP bez osobnej návštevy depozitára. Nový portál reflektuje na aktuálny trend elektronizácie služieb poskytovaných na kapitálovom trhu a zároveň sa približuje k štandardom v krajinách Európskej únie.
Služby poskytované cez Portál CDCP
Nový portál je určený pre emitentov cenných papierov – zaknihovaných ako aj listinných, ktorí prostredníctvom portálu môžu vybaviť všetky štandardné požiadavky na služby a to od podania požiadavky na službu až po výstup z poskytnutej služby.
Emitenti môžu online:
- uzavrieť zmluvu o registrácii emisie zaknihovaných cenných papierov
- uzavrieť zmluvu o vedení zoznamu akcionárov pri listinných akciách na meno
- realizovať zmeny v emisiách zaknihovaných cenných papierov
- realizovať zmeny v zoznamoch akcionárov listinných akcií na meno
- požiadať o realizáciu informačných služieb týkajúcich sa emisií zaknihovaných cenných papierov a zoznamov akcionárov listinných akcií na meno
- požiadať o pridelenie čísla emisie (ČEM) pre listinné akcie na meno.
Novinkou je aj spustenie elektronického prideľovania ISIN kódu (International Securities Identification Number), ktorý musia mať pridelené všetky emisie zaknihovaných cenných papierov a tiež listinných dlhopisov. Prostredníctvom portálu pre emitentov je možné požiadať aj o zmeny v pridelenom kóde ISIN, ako aj o jeho zrušenie.
Online komunikácia s klientom
Celá komunikácia s klientom prebieha elektronicky cez portál. O každom kroku, potrebe doplnenia údajov či vybavení žiadosti klient dostáva upozornenia prostredníctvom notifikácie do emailovej schránky. V prípade akýchkoľvek otázok či problémov poskytne Odbor Emisií klientovi poradenstvo online, telefonicky, prípadne osobne. Výhodou je aj to, že ku každej požiadavke je možné doplniť akúkoľvek prílohu, čo prinesie nový systém komunikácie, s prehľadom histórie celej komunikácie medzi emitentom a CDCP na jednom mieste. Lehoty na vybavenie žiadostí zostávajú rovnaké, ako pri osobnom styku.
Žiadosť o prístup na portál a požiadavky na služby
Portál je prístupný na webovej stránke www.cdcp.sk resp. na adrese https://portal.cdcp.sk/. Žiadosť o zriadenie prístupu na Portál CDCP je dostupná vo verejnej časti portálu a emitent ju podáva prioritne elektronicky.
Formulár žiadosti spolu s postupom jej elektronického podania je sa nachádza vo verejnej časti Portálu CDCP pod voľbou „Žiadosť o prístup“. Žiadosť musí byť podpísaná kvalifikovaným elektronickým podpisom prostredníctvom občianskeho preukazu v súlade s konaním podľa Obchodného registra, resp. v zmysle (priloženého) splnomocnenia.
K žiadosti o prístup na Portál CDCP je potrebné priložiť aj originál výpisu z obchodného registra, ktorý nie je starší ako 3 mesiace a prípadne plnú moc, pričom v prípade elektronického podania sa za originál považuje elektronický dokument autorizovaný jeho autorom predpísaným spôsobom, alebo elektronický dokument vytvorený zaručenou konverziou z listinného dokumentu, spĺňajúci všetky náležitosti vyžadované na takýto dokument osobitnými právnymi predpismi.
Požiadavky na služby predkladané klientom, resp. jeho zástupcom (zmluvy, príkazy), musia byť tiež autorizované kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEP) osoby oprávnenej konať v mene klienta a elektronickou časovou pečiatkou, ktorá určuje dátum a čas, kedy nastala autorizácia. Požiadavky na elektronický podpis a elektronickú časovú pečiatku upravujú príslušné obchodné podmienky Portálu CDCP.
Budúcnosť v online službách
V procese digitalizácie chce CDCP pokračovať aj v budúcnosti, elektronický portál sa bude postupne rozširovať a bude k dispozícii aj pre ďalšie subjekty a účastníkov na kapitálom trhu.
Autor: Ing. Ľubomír Demčák