Úvahy o možnom skrátení cyklu vyrovnania obchodov uzatvorených na regulovaných obchodných miestach v EÚ sa posunuli od diskusii k plánovaniu. Prispela k tomu správa Európskeho orgánu pre cenné papiere a trhy ESMA, ktorý v novembri tohto roku zverejnil materiál, v ktorom posúdil skrátenie cyklu vyrovnania na T+1.
Správa bola vypracovaná na základe mandátu, ktorý ESMA dostala v novele Nariadenia CSDR (Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/2845 z 13. decembra 2023, ktorým sa mení nariadenie (EÚ) č. 909/2014, pokiaľ ide o disciplínu pri vyrovnaní, cezhraničné poskytovanie služieb, spoluprácu v oblasti dohľadu, poskytovanie vedľajších služieb bankového typu a požiadavky na centrálne depozitáre cenných papierov tretích krajín, a ktorým sa mení nariadenie (EÚ) č. 236/2012), podľa ktorého ESMA mala vyhodnotiť vhodnosť skrátenia cyklu vyrovnania a posúdiť potenciálny vplyv takéhoto skrátenia cyklu na všetkých účastníkov trhu, vyhodnotiť náklady a prínosy skrátenia cyklu vyrovnania ako aj poskytnúť podrobný návrh prechodu na kratší cyklus a súčasne zohľadniť medzinárodný vývoj v tejto oblasti a jeho vplyv na kapitálový trh EÚ.
Materiál, ktorý ESMA zverejnila v novembri 2024, uvádza podrobné vyhodnotenie prechodu na cyklus vyrovnania T+1 v EÚ. ESMA odporúča uskutočniť prechod 11.októbra 2027 a tak zosúladiť prechod na skrátený cyklus vyrovnania v EÚ s dátumom tohto prechodu vo Veľkej Británii a súčasne aj s dĺžkou cyklu vyrovnania v Spojených Štátoch, ktoré na skrátený cyklus vyrovnania prešli v máji 2024. Správa posudzuje uskutočniteľnosť, prínosy ako aj výzvy skrátenia cyklu vyrovnania zo súčasného štandardu T+2.
Ako kľúčové prínosy prechodu na T+1 ESMA identifikovala znížené riziko protistrany, zlepšenie likvidity a už spomenuté zosúladenie s medzinárodnými štandardmi. Okrem toho skrátením cyklu sa očakáva zlepšenie prevádzkovej efektivity ako aj podpora integrácie trhov, čo by v konečnom dôsledku prispelo k cieľom Únie sporenia a investícii.
Na druhej strane ESMA zdôrazňuje komplexnosť prechodu, ktorá je daná odlišnou infraštruktúrou obchodovania, zúčtovania a vyrovnania v EÚ. Významnými výzvami sú skrátenie času na realizáciu post-obchodných procesov, potreba automatizácie a harmonizácie systémov, ako aj potenciálny vplyv na trhovú likviditu. Kratší cyklus vyrovnania taktiež ovplyvní spracovanie korporátnych udalostí, transakcie financujúce cenné papiere a cez-hraničné vyrovnanie, ktoré si budú vyžadovať prispôsobenie u všetkých účastníkov trhu.
ESMA zdôrazňuje nevyhnutnosť úpravy regulácie ako napr. Nariadenia CSDR, za účelom poskytnutia právnej istoty a presadenia prevádzkových zlepšení. Zdôrazňuje aj význam spolupráce všetkých zainteresovaných strán a prijatie medzinárodných štandardov správ ako napr. ISO 20022, ktoré by zabezpečili hladký priebeh procesov.
Ohľadom harmonogramu prechodu na skrátený cyklus vyrovnania, ESMA navrhuje implementáciu vo fázach, zapojenie zainteresovaných strán a testovanie za účelom zmiernenia rizík. Zatiaľ čo samotný prechod na cyklus T+1 predstavuje významné výzvy, je to vyvážené značnými dlhodobými prínosmi v oblasti odolnosti trhu, efektivity a zosúladenia s globálnymi štandardmi. Úspech tejto iniciatívy bude závisieť od koordinácie regulátorov, účastníkov trhu a poskytovateľov trhových infraštruktúr.
Celú správu ESMA o skrátení cyklu vyrovnania v Európskej Únii si môžete prečítať na webovej stránke ESMA: https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/2024-11/ESMA74-2119945925-1969_Report_on_shortening_settlement_cycle.pdf
Autor: Centrálny depozitár cenných papierov SR, a.s.